Drewniany
kościół parafialny pod wezwaniem Św. Apostołów Piotra i Pawła.
Został wybudowany w latach 1903-1906 jako cerkiew prawosławna - w
miejscu gdzie wcześniej stała poprzednia drewniana cerkiew zbudowana
jako cerkiew grekokatolicka - która jak możemy się dowiedzieć z Zapisów
Dóbr Ordynacji Zamojskiej pobudowana była w roku 1791.
Pierwsza
wzmianka o cerkwi (grekokatolickiej) w Majdanie pochodzi z 1714 roku.
Cerkiew ta z dużą dozą prawdopodobieństwa została strawiona przez
ogień w roku 1790 - razem z plebanią i wszystkimi dokumentami
funduszowymi (Inwentarz Dóbr Ordynacji Zamojskiej z roku 1808) i
w jej miejscu postawiona nowa - również drewniana świątynia -
podobnie jak poprzednia pod wezwaniem Mikołaja Biskupa (chociaż Informator
historyczno-administracyjny DIECEZJI LUBELSKIEJ z roku 1985 podaje
że rzeczona świątynia unicka (grekokatolicka) istniała od roku 1733
- zaprzecza to jednak fakt całkowitego spalenia świątyni w roku
1790). Ciekawą informacją na pewno jest też ta, że przy cerkwi w
Majdanie Xiężpolskim, dekanat szczebrzeski, istniało "od niepamiętnych
czasów" bractwo cerkiewne św. Mikołaja, liczące według wykazu
z 2 lipca 1833 r. 10 członków. Nie jest to oszałamiająca liczba, zważywszy
że parafia liczyła 702 wiernych (według wykazu z 1832 r.). Zatem
procent "bratczyków" nie był zbyt wielki. Według innego
wykazu - z roku 1840 Majdan Księżpolski należał do parafii
greckokatolickiej w Soli - liczyła ona wówczas 1170 wiernych. (wg
informacji Piotra Siwickiego - lektora parafii grekokatolickiej z
Lublina) - jest to warta wyjaśnienia informacja - bo według mojego
rozeznania dopiero w roku 1875 cerkiew grekokatolicką zajął Kościół
Prawosławny na mocy kasaty Unii - któremu to w lutym 1919 roku została
odebrana świątynia i wyświęcona na kościół rzymsko-katolicki
(parafię erygował ks. bp Marian Fulman). Pierwszym proboszczem parafii
rzymsko-katolickiej był ks. Jan Ołdak (później
zastąpił go ks. Mikołaj Kostrzewa -
zamordowany w Dachau. Po wojnie proboszczem był ks. Zawadzki,
a po nim ks. Stanisław Dryk - pochowany na
tutejszym cmentarzu, a następnie ks. Witold
Mazurkiewicz, ks. Stanisław Demidowicz,
ks. kanonik Aleksander Bizior (od 1981 r. -
do 1994 r.), ks. kanonik Zdzisław
Leśnowolski (od 1994 r. do 2004r.). Obecnie proboszczem jest ks. Jan
Pysz (od 2000 r. pełniący funkcję administratora, a od 2004
proboszcza). Wikariuszem od 2004 r. jest ks. Mariusz Molenda.
Przed wyświęceniem cerkwi na kościół rzymsko-katolicki katoliccy
parafianie należeli administracyjnie do parafii łacińskiej w Puszczy
Solskiej (obecnie św. Marii Magdaleny w Biłgoraju).
Dzisiejsza świątynia została wzniesiona w stylu
bizantyjsko-rosyjskim. Jest to kościół drewniany - jednonawowy - z
trzema ołtarzami drewnianymi. W ołtarzu głównym jest obraz Matki Bożej,
ołtarz boczny po lewej stronie - św. Franciszka, a po prawej - św.
Mikołaja. Przy prezbiterium znajduje się zakrystia, a przy nawie -
kruchta, nad nawą jest wieża. W sąsiedztwie kościoła znajduje się
cmentarz przykościelny, dawniej przycerkiewny, w którego centralnym
miejscu jest figura Najświętszej Marii Panny Niepokalanie Poczętej
umieszczona w basenie wodnym. (Małopolska Północno-Wschodnia T.
Glinka, A. Walenciak, P. Walenciak). J. Górak w pracy
"Dawne cerkwie drewniane w województwie zamojskim", o
naszej świątyni pisze tak: "Cerkiew w Majdanie Starym jest największa
z istniejących cerkwi na Zamojszczyźnie, a być może w Polsce. liczy
31,76 m długości. Pomimo że została zbudowana w pocz. XX w. jej
orientacja, trójdzielność, drzwi na północnej i południowej ścianie
nawy nawiązują do bardzo starych tradycji budownictwa wschodniochrześcijanskiego
(Podziękowania dla Wazdar-a który
chętnie udzielił mi informacji zarówno o parafii grekokatolickiej w
Majdanie jak i o historii Majdanu oraz o Onufrym Kozłowskim).
Powyżej zdjęcia ołtarzy miejscowego kościoła.
Obok świątyni znajduje się nowoczesna dzwonnica z trzema dzwonami -
wybudowana w 1974 r.
Na
dawnym, przycerkiewnym cmentarzu zachował się piękny nagrobek mający
formę kamiennego obelisku osadzonego na postumencie. Czytelna
inskrypcja głosi: "Tu leży Sokołowski wśród śmiertelnych składów
a z nim cnoty rzetelne ślad naszych pradziadów. Sąsiad życzliwy
przyjaciel szczery dojrzale zabrany miły wierny mąż żonie i ojciec
kochany. Zgasł d. 15 lipca 1834 roku." (Panorama Powiatów -
Powiat Biłgorajski A. Lawera, A. Bata, T. Brytan)
Miejscowości należące do parafii: Lipowiec Duży, Lipowiec Mały,
Majdan Nowy, Majdan Stary, Rogale, Smólsko Duże, Markowicze-Cegielnia,
Markowicze-Gliny i Zanie.
Odpusty: 29 czerwca (śś. Apostołów Piotra i Pawła) i 6 grudnia (św.
Mikołaja).
W
latach 80-tych XX w. powstał dom parafialny (w którego salach
katechetycznych mieści się przedszkole).
Na terenie
parafii mamy dwie kaplice:
-
Kaplica
drewniana, na cmentarzu grzebalnym w Majdanie Starym, przeniesiona z
Majdanu Nowego, obecnie spełnia funkcje kaplicy cmentarnej.
-
Kaplica
drewniana, jednonawowa, w stylu góralskim - w Lipowcu Dużym pod
wezwaniem błogosławionej Jadwigi Królowej, wybudowana w 1982 r.
Odpust w niedzielę po 17 lipca (bł. Jadwigi Królowej)
(Informator
historyczno-administracyjny DIECEZJI LUBELSKIEJ z roku 1985
opracowany przez ks. M. T. Zahajkiewicza)
Może
jeszcze wtrącę dwa słowa na temat słów opisujących świątynię -
bo co jakiś czas powtarza się a to cerkiew, a to kościół. Samo słowo
"cerkiew" ma bardzo ciekawą historię. Wywodzi się ono od
greckiego "kyriakon" - co oznacza "Pański" (dom),
natomiast słowo "kościół" wywodzi się z łacińskiego
"castellum" i oznacza dosłownie "zameczek". W języku
polskim słowem cerkiew lub cyrkiew (w Majdanie mówiło się właśnie
"cyrkiew"), określano wszystkie świątynie chrześcijańskie
jeszcze w XIV wieku.
Jako że dostałem wiadomość o księżach posługujących w naszej
parafii na przestrzeni lat 1873 - 1911 (oczywiście od niezawodnego Pana
Wazdar'a) podaję zatem uzyskany wykaz:
-
Prichodskij
sviaszcziennik 'Ioann' Makar' (Chołmskij
greko-uniatskij mesjacesłov' na 1873 god': Majdan' Kniażpol'skij
(novo-uczrieżdiennyj prichod')
-
Prichodskij
sviaszcziennik 'Miron' Gumieckij, (Chołmskij
greko-uniatskij mesjacesłov' na 1874 god' Majdan' Kniażpol'skij').
Liczba parafian: 1169 (w tym mężczyźni: 559; kobiety: 610)). W
cerkwi w Soli - z powodu wakatu księdza posługę pełni ksiądz
majdański.
-
z
powodu wakatu posługuje prichodskij sviaszcziennik z Soli - którym
był 'Sievierian' Panasinskij. (Chołmskij
greko-uniatskij mesjacesłov' na 1875 god'): W skład parafii wchodzą
też oprócz "Majdanu Kniażpolskiego" dd. Alieksandrov,
Brodzjaki, Zanie, Korczev, Lipoviec, Margole, Rogale, Smólsko
(prichożan oboego poła - 715).
-
Sviaszcziennik
Julian Sajkiewicz do Majdanu przybył
ok. 1887 r. i pełnił posługę do 1897 kiedy to został
proboszczem w Soli. Pochowany na naszym miejscowym cmentarzu w roku
1903 (zmarł w wieku 43 lat).
-
Sviaszcziennik
Nikołaj Vavriesjuk' (Chołmskij
narodnyj kalendar' na 1911 g.) Sieło Majdan -Kniażpol'skij Cerkov
vo imia cv. Nikołaja Czudotvorca (wieś Majdan Księżpolski
Cerkiew pod wezwaniem św. Mikołaja Cudotwórcy). Miejscowości
wchodzące w skład parafii: Alieksandrov, Lipoviec, Zanie, Rogale,
Smólsko.